Strani

sobota, 3. julij 2010

Gabez pozabljen od ljudi, cenijo ga čebele in kokoši...

S kostnim celilcem ali črnim korenom, kot gabez drugače imenujemo, sem se prvič srečala po naključju, ko sem prebirala članke o permakulturnem kmetovanju. Permakultura je način življenja, je harmonični sistem bivanja z naravo, ki upošteva prirojene lastnosti rastlin in živali ter jih kombinira z naravnimi značilnostmi pokrajine. Harmonija z naravo pa je možna samo tedaj, če opustimo prepričanje o naši večvrednosti nad svetom narave. Da pa ne bom zašla, se bom te teme lotila ob drugi priložnosti, ker si resnično zasluži mnogo pozornosti.

 Razkošno simpatični Symphytum officinale v mojem vrtu

Gabez je v permakulturi cenjen, kot bogata zastirka z veliko kalija, izjemna čebelja paša, kokoši pa menda od požrešnosti kar ponorijo, če sem jim veliki, zeleni gabezovi listi ponudijo za posladek. Njegove zdravilne učinkovine pri ljudeh (le zakaj mu pravijo kostni celilec?) pa so me dokončno prepričale, da mora gabez, nujno dobiti svoje mesto tudi v mojem vrtu. Povpraševanje pri okoliških kmetih ni obrodilo sadu, mnogi celo vedeli niso zanj in počasi se je navidez enostavna želja spreminjala v misijo nemogoče. Tisti pač, ki ga poznajo, ga na svojih njivah ne marajo, ker ga imajo za hudo nadlogo, plevel. Kakšna razlika v razmišljanju in delovanju? Permakultura gabez izkorišča, kot dragoceno rastlino, tradicionalno kmetijstvo ga s herbicidi uničuje!

A glej ga zlomka! Naposled se mi je vztrajnost obrestovala in vesela sem bila, ko mi je fant iz bližnje okolice povedal, da ga na njihovi njivi še imajo in da njegova mama, prav vsako leto pripravi gabezovo mazilo, s katerim si mažejo poškodbe. Izkopal je korenin za dve vreči, nekaj sem ga posadila, iz ostanka pa naredila gabezovo tinkturo in nekaj mazila.

Za soseda imam simpatičnega fanta, ki se aktivno ukvarja z rokometom. Nekega dne prišepa mimo mojega dvorišča, beseda da besedo in pove, da si je poškodoval mišico. Povem mu, da imam odlično mazilo za poškodovane mišice, brez odvečne razlage, da je to moj proizvod. Vljudno se zahvali, pa sem vendarle videla, da je skeptičen v učinkovitost podarjenega. Minejo trije dnevi in nadobudnež se pojavi na mojih vratih rekoč: "Nisem verjel, ampak deluje! Ne boli več, rad bi imel tole žavbo za rezervo, če jo bom še kdaj potreboval!" Seveda sem mu poklonila še nekaj mazila in se obenem muzala, ker sem vedela za razplet zgodbe. Le upala sem, da bo gabezovo mazilo tudi zares preizkusil! Zagotovo pa bom fanta še kdaj uporabila za poizkusnega zajčka:), kajti mladostna radovednost nima meja. Ko se je prepričal v neznano, me je povprašal za kakšno mazilo pravzaprav gre. Potem, ko sem mu razložila sestavine "žavbe", sem prepričana, da čudežnega gabeza ne bo pozabil vse življenje. Moj namen je presežen. Vsakokrat, ko lahko nekoga prepričam v lajšanje težav s tem, kar nam ponuja narava, vsakokrat, ko se dotični sam prepriča v doto, ki nam je dana zastonj, sem neizmerno vesela.

Gabez ima zelo razvit koreninski sistem, raste po celotni Evropi, do višine 120 cm, potrebuje precej vode. Zaradi prelepih vijoličastih cvetov, ki v kombinaciji z velikimi zelenimi listi učinkujejo izjemno dekorativno, ga imam sama rada tudi za popestritev cvetličnih gred. Velja pa dobro razmisliti, katere rastline mu boste namenili za sosede, prav zaradi zgoraj omenjene požrešnosti. Verjemite pa, da ne bo prav nič užaljen, če bo kraljeval sam, ob obronku kamnite škarpe.

Če gledamo navadni gabez iz spektra zdravilnega zališča, so ga uporabljali že davno nazaj pri ranah in poškodbah, ki so se gnojile in slabo celile. Za notranjo uporabo ga zaradi pirolizidinskih alkaloidov, ki škodujejo jetrom in bojda povzroča celo nekatere vrste raka, odsvetujejo. Pojav so najprej opazili v Ameriki, kjer se je razširila navada žvečenja kandiranih korenin. Dandanes gabez in njegove pripravke uporabljamo le zunanje, pri poškodbah, kjer koža ni poškodovana. Zaradi  hepatotoksičnosti vsebujočih pirolizidinskih  alkaloidov, naj se gabez ne uporablja med nosečnostjo in dojenjem.

V zdravilne namene se uporablja korenina, ki jo nabiramo od meseca marca do aprila ali od oktobra do novembra, ko vsebuje največ zdravilnih substanc. Učinkovito in hitro deluje pri zvinih, izpahih, zmečkaninah, podplutbah, pri obolenjih pokostnice in zlomih, kot tudi pri bolečih mišicah in sklepih. Zaradi kombinacije čreslovin in sluzi je gabez učinkovito zdravilo za podplutbe, odrgnine, akne in ture, luskavico in izvrstno sredstvo za zdravljenje brazgotin. Uporablja se pri revmatskih obolenjih, vnetjih veziva, kosti in pokostnice. Učinkuje protivnetno, pospešuje nastanek novega kostnega tkiva in blaži bolečine.

Pripravke iz gabeza si lahko naredimo na različne načine. Glede na to, da sem ga komaj lansko leto zasadila, vam svojega lahko pokažem le na sliki. Za pripravo mazila ga bom uporabila naslednje leto, ko se bo koreninski sistem dobro razvil, do takrat, pa bom delala uslugo omenjenemu sosedu, ki je vesel, da se ga znebi vsaj nekaj. Pravi, da ga ima samo zaradi mame in njenega veselja do priprave mazila. Po drugi strani pa malce dvoumno pripomni, da nobena poškodba, ki se pri hiši zgodi, ne mine brez maminega mazila.

Gabezovo olje

200g svežih korenin očistimo in narežemo, na tanjše kolobarje. Z njimi napolnimo stekleno posodo s širokim grlom in prelijemo s sončničnim ali oljčnim oljem. Mešanico po štirih tednih precedimo, olje nalijemo v stekleničke ter shranimo na hladen in temen prostor.

Gabezova tinktura

200 g gabezovih korenin očistimo, narežemo na tanjše kolobarje in namakamo v 1 litru alkohola ali žganja, štiri tedne v dobro zaprti stekleni posodi s širokim grlom. Po štirih tednih tekočino precedimo in tinkturo hranimo na sobni temperaturi v temnem prostoru.

 Moja spomladanska gabezova bera:) gabez je skrajno levo

 Gabezovo mazilo

Vzamemo 6 korenin, operemo, drobno narežemo, na hitro popražimo v 250 g čiste svinjske masti. Pustimo stati čez noč. Naslednji dan zelo narahlo pogrejemo, precedimo skozi gazo in iztisnemo. Z mazilom napolnimo majhne čiste plastične posodice in hranimo v hladilniku.

 Gabezovo mazilo


Za konec mojega razmišljanja, o tej po krivici zapostavljeni rastlini priporočam: "Namenite mu kanček svoje zemlje pod nebesnim svodom vaše domačije!" Preprosto zato, ker lahko z malo truda dobite z njegovo pomočjo učinkovito sredstvo za lajšanje zgoraj naštetih tegob. In ne nazadnje, s svojimi vijoličnimi cvetovi in razkošnim zelenjem, bo prav predrzna popestritev vašega vrta!

6 komentarjev:

  1. Pozdravljena!
    Sem Katja, ki prav tako kot vi veliko dam na domačo lekarno. Škoda, da danes ljudje gredo vse prej kot na travnik ali v gozd, pobirat te dragocene vire zdravja, ki nam ga ponuja MATI narava, kot ji pravimo.Zakaj so včasih ljudje lepše živeli se sprašujemo...zakaj ni bilo bolezni kot so danes... pa ja seveda so bile, vendar so znali takrat ljudje izkoristit darove narave. Samo par korakov v naravo nas loči od zdravja, naredimo veliko za sebe, če gremo na sprehod in ob enem naberemo še zdravilne rastline, ki jih lahko s pridom uporabljamo do naslednje bere!!! S spoštovanjem!

    OdgovoriIzbriši
  2. zdravo jaz bom letos prvič probala mazilo delati,samo z kokosovim maslom,baje tudi lahko,namesto svinjsko mastjo,bomo videli kaj bo ratalo.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. namesto masti, uporabljam čisti vazelin, ki se dobi v lekarni, v hladilniku je dolgo obstojen

      Izbriši
  3. Gabez se mi je res razrastel po celem obrobju vrta in tudi med rožami-pridno ga uporabljam kod namok zraven kopriv preslica in gabez ter z tem razredčenim gnojilom zalivam vrt

    OdgovoriIzbriši
  4. Pozdravljena

    Zelo lepo napisano. Tudi sam uporabljam gabezovo mast saj imam displazijo obeh kolkov moja strast pa je alpinizem. Iz osebnih izkusenj moram povedati da mi resnicno pomaga! Nikoli nebi vrjel, da je to mogoce ce ne bi probal.

    Lp Matevz

    OdgovoriIzbriši